sunnuntai 10. elokuuta 2014

♫ ELÄMÄNI TÄRKEIMMÄT BIISIT ♫

Heipsansaa!

Mun viikonloppu on mennyt aika dataustunnelmissa, joten postauksetkin on ollut enemmän tälläisiä jotka kertoo enemmän musta itsestäni kuin siitä mitä mä olen tehnyt. Tän postausidean mä bongasin ihanan Saiman ihanasta blogista, ja päätin toteuttaa tälläisenä sunnuntain pläjäyksenä.

Ideanahan on siis listata biisejä, jotka on mulle jollakin tapaa tärkeitä. Mulla on valikoituna 9 biisiä, joista joihinkin liittyy muistoja ja joista osan sanat koskettaa mua jollakin henkilökohtaisella tavalla. Mä yritän jokaisen videon alla vähän avata teille sitä, miksi mikäkin biisi on mulle niin tärkeä. Biisit ei ole mitenkään tärkeysjärjestyksessä, sillä jokaisella on niin eri merkitys että jonkinnäköisen listan laatiminen olisi mahdotonta.

Eiköhän aloiteta!

KARA - If You Wanna
If you wanna oli ensimmäinen kpop-biisi jonka kuulin, kun se joskus GoSupermodelin foorumille linkattiin. Mä tykästyin yksittäin tähän biisiin, ja olin sen verran nuori, muistaakseni kolmannella tai neljännellä luokalla, etten edes tajunnut ettei kieli ollutkaan se tavallinen englanti. Tää biisi ei sinänsä liikuta mua, mä kuuntelen sitä nykyään tosi harvoin, mutta voi olla etten olis koskaan ruvennut kuuntelemaan kpoppia jos en olis kuullut tätä.

BIGBANG - FANTASTIC BABY
Toinen kpop-biisi, hups. Enkä voi edes luvata että tämä olisi viimeinen. Tää biisi oli se, jonka mä joskus löysin kun kuuntelin If You Wannaa, ja tää oli ehdotetuissa videoissa. Tää oli se joka imaisi mut kokonaan kpopin maailmaan, ja rakastutti samalla Bigbangiin, joka on yks tärkeimpiä bändejä mulle. 

Cheek - Niille joil on paha olla
Tää on listan ensimmäinen biisi jolla on mulle vähän syvällisempikin merkitys. Tuntuu että nää sanat on vaan sellaisia, jotka iskee muhun syvälle ja sopii melkein täydellisesti siihen yhteen aikakauteen joka mulla oli, kun en kiusaamisen takia halunnu mennä kouluun. 
"Oon maannu lattialla, miettiny miten täällä selvitään. 
Oon huutanu keuhkot pihalle on tuntunu ettei pysty hengittään."

2NE1 - UGLY
Mun lempibändi, mun lempikipale niiltä. Mä en voi sanoa että tän sanat sopis täydellisesti muhun, mutta ainakin tiettyihin mielentiloihin. Ja näin kliseisesti voisin myös sanoa, että bändi, joka on osittain pelastanu mun hengen ansaitsee paikkansa tällä listalla.
"I think I'm ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty
I wanna be pretty
Don't lie to my face
Tellin' me I'm pretty"

Kaija Koo - Kaunis rietas onnellinen
Tää on biisi joka antaa mulle tosi paljon voimaa, on antanut ihan viimepäivinäkin. Mulle on kiusaamisen jäljiltä tosi huono itsetunto, ja välillä, vaikka mä kuinka yritän itselleni hokea peilin ääressä olevani ihana ja kaunis ja hyvä juuri tälläisenä, ei se oikein tunnu tehoavan. Tää biisi sen sijaan toimii tosi usein, sillä mä pystyn samaistumaan näihin sanoihin.
"Sä alat vihdoin viimein käsittään, ettet sä tarvii lupaa keneltäkään. 
Oot liian kaunis häpeemään, etkä voi yhtään mitään menettää."

Johanna Kurkela - Ainutlaatuinen
Mulla oli joskus ala-asteella tosi hyvä kaveri netin kautta, ja tää oli "meidän biisi". Loppujen lopuksi me vaan kasvettiin erillemme, mutta nykyäänkin kun kuuntelen tätä biisiä pystyn näkemään itseäni tässä biisissä. 
"Sä saatat selvitä
vähin vammoin matkalla
Ystäväsi huolehtii
kun askelees on hatarat
Elämässä pitää kii
jos sen päältä putoat"

Mc Mane & Sarkastinen - Heikomman puolel
Pitää tähän alkuun mainita että mä ihailen Mc Manea. Tää on, samalla tavalla kuin Cheekin biisi, sellainen joka sopii siihen elämäntilanteeseen kun mua haukuttiin koulussa. Sanat iskee, ja aika syvälle. Mä en edes osaa laskea, montako kertaa mä itkin samalla kun tää soi nappikuulokkeista mun korvaan.
"Voi joutuu kantaan taakkaa painavaa selässä.
Jollei tää tänää muutu, niin ehkä huomena."

The Cranberries - Zombie
Mulla on, kuten mä jo mainitsinkin, huono itsetunto. Sen takia muiden kuin mun oman perheen ja läheisten sukulaisten ja kavereiden edessä yksin esiintyminen ja varsinkin laulaminen on vaikeaa. Tää oli ensimmäinen biisi, jonka mä esitin joillekin aivan tuntemattomille ihmisille, ja siksi se on nykyäänkin biisi jonka sanat tulee mun mieleen kun mun käsketään laulamaan jotain. Tää on biisi, jota laulaessa mä oon suhteellisen itsevarma. 

Apulanta - Ilona
Toinen biisi, jota esittäessäni mä olen itsevarma. Sen lisäksi, nää sanat ainakin jollakin tasolla sopii mulle. Tästä biisistä mä en oikeastaan edes osaa kertoa, muuta kuin että Apulantakin on yhtye jota mä ihailen ja olisin oikeastaan voinut laittaa tähän minkä tahansa biisin niiltä.
"Sä olit perhonen, jonka siivet eivät kauas kantaneet.
Sä väsyit kylpyhuoneeseen."

♦ ♦ ♦

Noniin. Kuten ehkä huomasitte, mä laitoin noista sanoista lainauksia vain niihin biiseihin, joiden sanat merkitsee mulle jotain, en sellaisiin joissa itse biisiin liittyy joku muisto tai tapahtuma. Olis tosi kiva että ihmiset, joille nää biisit ei oo niin tuttuja, kuuntelis näistä pienen pätkän. 

Kuten Saimakin, myös mä haastan kaikki jotka lukee tän ja omistaa blogin, toteuttamaan tän saman! Jos te otatte tän haasteen vastaan, niin linkkailkaa vaikka alas kommentteihin niitä postauksia, luen mielelläni. Toki jos ette blogia omista mutta haluutte tän toteuttaa, voitte laittaa vaikka ihan kommentillakin niitä biisejä.

2 kommenttia: